Altijd de wind mee

E-bikes zijn er voor elk gebruik.

Dames E-Bikes

Lola_Jo_Electric_GROEN_03502521.1
Milano_E-gor_400Wh_WIT_BE100202.1
Milano_E-gor_500Wh_BRUIN_BE100226.1
Milano_E-gor_400Wh_ZWART_BE100206.1
F8e_WIT_03501394.1
F8e_GRIJS_03501390.1
F8e_Ltd_ZWART_03500131.1
Lola_Jo_Electric_GROEN_03502521_051.1
Milano_E-gor_NuVincir_330_BRUIN_BE100184_5.1
F8e_GRIJS_03501386_025.1

Heren E-Bikes

FUZE E-GO ACTIVE

FUZE E-GO ACTIVE

MILANO E-GO NFINITY

MILANO E-GO NFINITY

WAYZ E-GO ACTIVE

WAYZ E-GO ACTIVE

WAYZ E-GO COMFORT

WAYZ E-GO COMFORT

WAYZ E-GO DELUXE

WAYZ E-GO DELUXE

WAYZ E_GO EXCLUSIVE LTD

WAYZ E_GO EXCLUSIVE LTD

FUZE E-GO ACTIVE

FUZE E-GO ACTIVE

CNCTD E-GO

CNCTD E-GO

GENOVA E-GO

GENOVA E-GO

MONACO E-GO

MONACO E-GO

MOUNT BLANC EASYR

MOUNT BLANC EASYR

RAZER

RAZER

STREAM

STREAM

 

Sport E-Bikes

Speeder 4
Merida-BIG.NINE-E-LITE-3000-696x433
Merida-E-SPRESSO-600-EQ-G-2016
Speeder 5

 

De motor kan op drie verschillende plekken in de e-bike zitten.

Je kunt kiezen tussen derailleurversnelling of naafversnelling.

Daarnaast zijn er verschillende accu's, met een verschillende actieradius.

 

Hieronder hebben we wat extra informatie voor je over e-bikes.

De plaats van de motor

De plaats van de motor is van invloed op het rijgedrag van de e-bike. Achterwielaandrijving geeft je bijvoorbeeld 'een duwtje in de rug'. Voorwielaandrijving voelt iets meer of je 'voortgetrokken' wordt.

Voorwielmotor

Wil je weinig onderhoud en kunnen schakelen als je stilstaat? Dan is een motor in het voorwiel praktisch. Wanneer de motor in het voorwiel zit, heb je het gevoel alsof je wordt voortgetrokken.

[expander_maker more="Lees meer" less="Lees minder"]

Met de motor in het voorwiel is er ruimte om in het achterwiel een versnellingsnaaf te monteren. In combinatie met een dichte kettingkast levert dat een onderhoudsvriendelijke fiets op. Doordat de motor in het voorwiel zit, blijf je bovendien goed in balans.

[/expander_maker]

 

Middenmotor

Ben je vooral op zoek naar stabiel rijgedrag? Een middenmotor zit op de trapas (in het midden van het frame) en zorgt door het lage zwaartepunt voor een goede balans en gewichtsverdeling in de elektrische fiets. Bovendien is het makkelijker om zelf een band te plakken of te verwisselen omdat de motor niet in het wiel zit.

[expander_maker more="Lees meer" less="Lees minder"]

Een middenmotor is niet geluidloos, vanwege de tandwielen in de motor. Een e-bike met een middenmotor kan voorzien zijn van zowel een naaf- als derailleurversnelling. Deze motoren geven een krachtige ondersteuning. Een middenmotor is door zijn kracht en techniek uitermate geschikt voor heuvels en bergen.

[/expander_maker]

Achterwielmotor

De naam zegt het al: deze motor zit in het achterwiel, het wiel dat de elektrische fiets aandrijft. Een achterwielmotor zorgt zodoende voor een natuurlijke rij-beleving, want ook in een 'normale' fiets drijft het achterwiel de fiets aan. De motor geeft je dus als het ware een duwtje in je rug.

[expander_maker more="Lees meer" less="Lees minder"]

Als je vaak in heuvelachtig gebied fietst, is een fiets met een motor in het achterwiel prettig. Daarnaast zijn de achterwielmotoren vrijwel altijd geluidloos en beschikt een elektrische fiets met motor in het achterwiel over een derailleur, zodat je licht trapt en veel keuze hebt voor de juiste versnelling.

[/expander_maker]

De accu

Bij sommige modellen in onze collectie kun je zelf de accucapaciteit bepalen. Daarmee kun je niet alleen invloed uitoefenen op de actieradius, maar ook op de prijs van je elektrische fiets.

Accu keuze

Je hebt de keuze uit 2 of 3 accucapaciteiten voor bijvoorbeeld de Batavus E-go® modellen en 4 accucapaciteiten voor de modellen met ION®-technologie: 300, 400, 500 of 600 Wattuur (Wh).

Actieradius

Naast het belang van het soort motor en de plaats hiervan op de e-bike is het natuurlijk ook belangrijk om te weten hoe ver je met een volle accu kunt fietsen. Dit noemen we de actieradius van een accu.

[expander_maker more="Lees meer" less="Lees minder"]

Meestal wordt de maximale actieradius van een accu bij een elektrische fiets vermeld. Dit is de actieradius - gebaseerd op gebruikerservaringen en verschillende tests - onder ideale omstandigheden. De door jou ervaren actieradius tijdens het fietsen kan echter verschillen, doordat deze naast het aantal Wattuur (Wh) van de accu van verschillende factoren afhankelijk is.

[/expander_maker]

Factoren die de actieradius beïnvloeden

De actieradius is afhankelijk van een aantal factoren. Op de eerste plaats van de accucapaciteit ofwel het aantal Wattuur (Wh) waarvoor je kiest.

[expander_maker more="Lees meer" less="Lees minder"]

Bij veel van de e-bikes heb je keuze uit meerdere capaciteiten, waaronder 300, 400, 500 of zelfs 600 Wh. Over het algemeen geldt: hoe hoger de capaciteit, hoe duurder de accu. (Bron tekst: Batavus)

[/expander_maker]

Typen versnellingen

Bij een e-bike spelen de versnellingen een andere rol dan op een reguliere fiets. Dit komt omdat er op een e-bike ook rijprogramma’s of ondersteuningsstanden zitten. Op de e-bike zijn momenteel drie verschillende typen versnellingen te verkrijgen namelijk; de naaf-, derailleur-, en de automatische versnelling.

[expander_maker more="Lees meer" less="Lees minder"]

Door te schakelen met de versnelling kun je het aantal omwentelingen van je beenbewegingen bepalen. In een lage versnelling maak je meer omwentelingen dan in een hogere versnelling. Wanneer je regelmatig en tijdig schakelt, vergroot je de actieradius van je e-bike.

[/expander_maker]

Derailleurversnelling

Een derailleurversnelling heeft als voordeel dat je een groot aantal versnellingen tot je beschikking hebt en is daarom ook heel handig voor gebruik in heuvel- en bergachtig gebied. Bijkomend voordeel is dat de fiets vaak licht en goed toegankelijk voor onderhoud en afstellingswerk is. Een derailleursysteem heeft wel meer onderhoud nodig dan een naafversnelling.

Naafversnelling 

De naafversnelling is vrijwel onderhoudsvrij, het is een gesloten systeem dat bijna altijd in combinatie met een dichte kettingkast wordt gebruikt. Het merk Shimano is een zeer betrouwbare keuze als het om naafversnellingen gaat. De standaard naafversnelling heeft 7 of 8 versnellingen. Een derailleurversnelling heeft er vaak 27.

[expander_maker more="Lees meer" less="Lees minder"]

Sinds enige tijd is er de Shimano Alfine naaf met 11 versnellingen.

Een ander voordeel van een naafversnelling is dat je kunt schakelen bij stilstand en dat je geen last hebt van een ketting die kraakt. Waar je wel rekening mee moet houden, is dat het wisselen van een achterband een stuk lastiger is dan bij een fiets met een derailleur.

[/expander_maker]

 

Automatische versnelling

De Wayz E-go® Active NuVinci® Harmony 380 heeft een versnellingsnaaf, waarmee je traploos en automatisch schakelt. Heel eenvoudig met een draai aan het handvat stel je de ideale versnelling in.

[expander_maker more="Lees meer" less="Lees minder"]

Daarnaast bestaat er ook een mogelijkheid om op de display van je e-bike je favoriete cadans in te stellen. Het systeem zoekt automatisch tijdens het fietsen naar de juiste versnelling en zal bij ideale omstandigheden altijd de verhouding zoeken die past bij de ingestelde cadans. Shimano heeft het mogelijk gemaakt om ook op een e-bike elektronisch te kunnen schakelen.

Een druk op de knop volstaat om van versnelling te wisselen. Je schakelt onder alle omstandigheden snel en zuiver.

[/expander_maker]

 (Bron tekst: Batavus en ANWB)

Tip!

Natuurlijk ben je van harte welkom om zelf een e-bike uit te komen testen. Wij zijn een erkend e-bike testcenter. Klik op de knop hierboven en kom vrijblijvend langs.